Европската унија го претстави долгоочекуваниот акционен план за автомобилската индустрија кој вклучува координирани стимулации за купување возила, јасни насоки за иновации и дигитализација, како и конкретни мерки за обезбедување на суровини. Оваа индустрија, која придонесува со трилиони евра во БДП и вработува 13 милиони луѓе, конечно е препознаена како клучна за „просперитетот и идентитетот на Европа“.
Брисел за првпат официјално ја призна централната важност на автомобилската индустрија за европската економија. Овој сектор претрпува драстични промени поради енергетската транзиција, зголемената глобална конкуренција и итната потреба за обезбедување суровини. Токму поради оваа причина, ЕУ претстави акционен план со конкретни мерки во пет клучни области.
Документот се занимава и со ревизија на казните за производителите на автомобили во 2025 година, а европскиот комесар за транспорт Апостолос Цицикостас потврди дека Европа ќе се држи до своите цели за климата од 2035 година, кои предвидуваат елиминација на моторите со внатрешно согорување.
Координирани стимулации и помош за купувачите на електрични возила
Европската унија има намера да ги координира системите за поттикнување на земјите-членки за да ги водат одлуките за купување. Во документот се наведува дека „последниве години се стекнати важни сознанија за ефективноста на стимулациите за купување“ и дека „потребен е покоординиран европски пристап“.
Комисијата ќе работи со земјите-членки без одлагање за размена на најдобри практики за шемите за поттикнување на потрошувачите. Целта е да се развие пакет мерки со опции на програми за поддршка кои се економски ефикасни, фискално одржливи и прилагодени на нивото на зрелост на поединечните пазари.
Посебно внимание ќе се посвети на потрошувачите со ниски приходи преку посебни програми за лизинг на возила со нулта емисија, кои ќе бидат промовирани со соодветна препорака почнувајќи од оваа година. Планот предвидува и промовирање на електрификација на корпоративните флоти, кои сочинуваат 60 отсто од новите регистрации во ЕУ.
Акцискиот план на ЕУ, исто така, предвидува значително проширување на мрежата за полнење, со инвестиција од 570 милиони евра во инфраструктура за брзо полнење во 2025 и 2026 година. Земјите-членки ќе бидат обврзани да ги поедностават и забрзаат процедурите за поврзување на станиците за полнење на електричната мрежа.
Иновации и промени во деловното опкружување
Европската комисија најави формирање на „Европска алијанса за поврзани и автономни возила“. Овој сојуз ќе ги обедини играчите од европската индустрија за развој на следната генерација возила, со фокус на заедничките „архитектонски елементи“, европските хардверски и софтверски компоненти и нивната стандардизација.
Активностите на алијансата ќе бидат поддржани со заеднички јавни и приватни инвестиции од околу 1 милијарда евра во рамките на програмата Хоризонт Европа од 2025 до 2027 година.
Комисијата, исто така, планира флексибилност во целите за CO2. Ќе предложи амандман кој ќе им овозможи на производителите на автомобили да ги исполнат своите цели за усогласеност во период од три години, а казните за премногу CO2 не треба да бидат во сила до 2027 година.
Од особена важност се новите правила за еко-етикетирање: од 2026 година, автомобилите мора да содржат транспарентни информации за потеклото на материјалите и емисиите на CO2 што се создаваат при производството.
ЕУ, исто така, ги разгледува можните дополнителни царини за кинеските електрични возила. Комисијата внимателно ќе го следи увозот и може да воведе нови антидампинг мерки доколку е потребно. Построги услови би можеле да важат и за странските инвестиции во европската автомобилска индустрија.
Во исто време, ЕУ вети дека ќе ги поедностави регулативите и ќе го скрати времето за хомологација на новите модели. Планирани се и мерки за промовирање на тешките возила со нулта емисија, вклучително и ослободување од патарина за камионите со нула емисија.